Mono - Jetronic

oversigt1_small.jpg (48976 bytes)

 

Mono-Jetronic systemoversigt

1 Benzintank, 2 Benzinpumpe, 3 Benzinfilter, 4 Systemtryks- regulator (1 bar), 5 Indsprøjtnings- ventil, 6 Lufttemperatur- føler, 7 Styreenhed, 8 Gasspjælds- regulator, 9 Gasspjælds- potentiometer, 10 Lambda-sonde, 11 Motortemperatur- føler, 12 Strømfordeler, 13 Akkumulator, 14 Tændingskontakt, 15 Relæ

 

Centralindsprøjtningsdel

 

central_small.jpg (29444 bytes)

 

Funktionsbeskrivelse

Mono-Jetronic

Centralindsprøjtning er et elektronisk styret benzinindsprøjtningsanlæg med en eller flere elektromagnetiske indsprøjtningsventiler, der intermitterende indsprøjter benzin foran gasspjældet.

Benzinen transporteres af en elektrobenzinpumpe over benzinfiltret til den centrale indsprøjtningsenhed, der er sammenbygget med gasspjældshuset og hydraulikdelen.

Hydraulikdelen består af en elektromagnetisk indsprøjtningsventil og en systemtrykregulator, der holder differenstrykket konstant.

Forskellige sensorer registrerer alle væsentlige driftsværdier på motoren og giver signal til styreenheden.

Tændingsanlægget leverer omdrejningssignalet. Ved åbning af gasspjældet informeres om det ønskede driftspunkt.

Gasspjældspotentiometret registrerer den aktuelle gasspjældstilling, således at den rigtige benzindosering er mulig til de aktuelle last- og omdrejningsforhold for motoren.

Motortemperaturen har væsentlig indflydelse på benzinbehovet. En temperaturføler måler motortemperaturen og giver et elektrisk signal til styreenheden.

Indsugningsluftens vægtfylde er afhængig af dens temperatur. For at kompensere for dette er der indsugningskanalen til den centrale indsprøjtningsenhed indbygget en temperaturføler, der giver et signal til styreenheden.

Åbne- og lukketiden for den elektromagnetiske indsprøitningsventil er afhængig af akkumulator spændingen. For at kompensere for åbningsforsinkelsen korrigerer styreenheden ved ændringer i indsprøjtningstiden, hvis der opstår ændringer i spændingstilførslen.

Den digitale styreenhed bearbejder de indkomne signaler og regulerer indsprøjtningstiden.

Styreenheden udregner indsprøjtningstiden ud fra gasspjældsvinklen og omdrejningssignalet. Til denne udregning er lagret et reguleringsområde, der omfatter 15 gasspjældsvinkler og 15 omdrejningspunkter.

De 225 støttepunkter indeholder de til lambda = 1 svarende indsprøitningstider.

Ved koldstart indsprøjtes mere brændstof, hvilket sker ved forlængelse af indsprøjtningstiden.

Varmkørselsberigelsen sker ved, at der indsprøjtes ekstra benzin for at sikre en rolig motorgang og en problemfri speedning af motoren ved alle temperaturer.

En temperaturregulator styrer åbningen af gasspjældet i tomgang og tilfører motoren en større luftmængde i kold tilstand.

I dellast tilpasser anlægget benzin-/luftblandingen til de laveste udstødningsemissionen i området lambda = 1.

Far at opnå gode overgangsforhold må der tilføres ekstra benzin i accelerationsfasen. Styreenheden registrerer over gasspjældspotentiometrets signal, om en acceleration er i gang. Benzintilskudsmængden er afhængig af motorens temperatur og den hastighed, gasspjældet bevæges med.

Ved at afbryde benzintilførslen ved påløb kan benzinforbruget og udstødningsemission formindskes mærkbart ved kørsel ned ad bakke.

Ved adaptiv tomgangsregulering lader tomgangsomdrejningstallet sig sænke og stabilisere ligesom omdrejningerne kan reguleres præcist i forhold til motorens temperatur.

En reguleringsmotor åbner gasspjældet og tilfører motoren mere eller mindre luft, alt efter tomgangsomdrejningerne øjeblikkelige afvigelse fra dataomdrejningstallet.

Styreenheden leverer et reguleringssignal til reguleringsmotoren afhængig af omdrejningstallet og temperaturen.

Dette system er vedligeholdsesfrit, da hverken tomgang eller blanding skal indstilles, og den adaptive styreenheds funktion kompenserer for afvigelser i systemet i hele systemets levetid.

Lambda-sonden i udstødningsstrømmen giver et signal til styreenheden ved afvigelser i den øjeblikkelige blandingssammensætning. Reguleringskredsen påvirker i relation hertil styreenhedens forudberegnede indsprøjtningstid og derved indsprøjtningsmængden.

Kilde: Industriens Forlag